Op dinsdag 29 maart kwam meester Wim van Vives naar onze school om de leerlingen van de derde graad te laten kennismaken met de wereld van STEM. We leerden enkele begrippen zoals programmeren, input, output, processor,  geleiders en niet-geleiders... We dachten na in welke toestellen allemaal kleine computers zitten en hoe deze werken. Er werd een link gelegd met ons brein en de machines. Nadien gingen we aan de slag met de micro:bits. We kregen allerlei uitdagende opdrachten en werden echte programmeurs. Wat een fijne dag! 


 

Na een superleuke uitstap naar het Gravensteen volgde een heus riddertoernooi op school!
Wie ridder wilde worden, moest slagen voor een behendigheidstest. De ridders van L1 hielpen een vriendje van K3 om de proeven zo goed mogelijk te doorstaan. Het was een fijne riddernamiddag!
 



Meester op de fiets toverde onze speelplaats om tot een prachtig fietsparcours. 
Meester Ruben bracht ons heel wat fietsvaardigheden bij tussen 2 lijnen fietsen, draaien en keren, op een helling fietsen, met één hand aan het stuur fietsen,...  
Wat voor de ene heel evident was, bleek voor de ander wat moeilijker. Toch hebben we ons allemaal heel hard ingezet.  
Op het einde van de namiddag waren er alleen maar blije gezichtjes in het eerste leerjaar! 



We telden wormen. Er moeten 200 wormen per vierkante meter zitten. Iedereen kreeg een bordje van een vierkante dm. We moesten 15 cm diep graven en tellen hoeveel wormen we tegenkwamen. We deden dit samen 25 keer, dan vermenigvuldigden we het aantal met 4. Zo ontdekten we dat de kwaliteit van de grond op het Kriebelhof heel goed is! (Jeanne)

In de moestuin hebben we de oppervlakte gezocht van de nieuwe kippenren. De lengte was 12 m en de breedte 3 m. De oppervlakte van de kippenren is 36 m². Een uitloopkip heeft 4 m² nodig. Dus kunnen er in onze kippenren 9 kippen. Meester Jan vertelde dat we beginnen met 4 kippen. (Anna- Sophia)

Wij mochten het deeg maken voor de ‘stok’broodjes. Het deeg was in het begin wat plakkerig. Het moest 20 minuten gekneed worden, dus elk 4 minuten. Ja, ons groepje telde 5 kinderen. Het brooddeeg moest wel 40 minuten rijzen. Een ander groepje bakte de broodjes boven de vuurschaal. De broodjes namen we mee naar de klas. We proefden, ze smaakten heerlijk. (Alix)



Het 3e en 4e leerjaar leerde samen over het project van ‘Broederlijk delen’. 
We zijn klaar om 6 km te wandelen voor het goede doel!