Onze visie en pedagogisch project
Vrije Basisschool ’t Hoge
aanvaardt elk kind zoals het is
zorgt dat elk kind zich geborgen voelt
zorgt voor een positieve, veilige, krachtige leer- en leefomgeving
zet in op kennis, vaardigheden, attitudes en inzichten
laat kinderen op een realistische en creatieve wijze
hun ontwikkel- en leerkracht ontdekken.
We zetten in op vertrouwen, eigenheid, respect en structuur.
Kinderen leren hun ontwikkeling en leerproces in eigen handen nemen,
vanuit een nieuwsgierige en onderzoekende houding.
Motiverende werkvormen helpen om de blik
op de wereld te verruimen. Vanuit deze ervaringen laten we het kind zijn interesses
en talenten ontdekken. We dagen kinderen uit om zelfstandig te exploreren.
We werken binnen de grenzen van het kind zelf én van de team-kracht.
Welke de uitdaging ook is, een geduldige aanpak - op maat van elk kind - en
dialoog met alle betrokkenen, staan voorop.
We geven richting aan het groeiproces van kinderen om zich harmonieus te ontwikkelen.
Positieve feedback, (zelf)reflectie en (zelf)evaluatie zijn hierbij van belang.
De focus wordt gelegd op verbindend communiceren met het kind,
de ouders en al wie het kind omringt.
We stimuleren kinderen om uit te groeien tot veerkrachtige jongeren.
Als school hebben we een open houding naar de wereld in al haar diversiteit.
Vanuit de christelijke inspiratie is er plaats voor ieders eigenheid.
Kinderen maken kennis met de figuur van Jezus en krijgen kansen tot beleving.
We helpen kinderen om bewust te kiezen het juiste te doen
tegenover zichzelf en anderen.
We leren kinderen ‘samen leven’ en zich ‘samen verschillend’ te ontwikkelen.
We vieren graag onze verbondenheid. Samen zijn we verantwoordelijk voor elk kind.
We werken aan de leer-kracht van de leerling en aan de team-kracht van de personeelsleden.
Elkaar aanvullen als team is elkaar versterken, expertise delen
en inzetten op professionalisering.
Hierbij vragen we het vertrouwen van de ouders.