We maakten een schaduwhokje in de kippenren. In de serre hebben we pompoen, courgette en zonnebloemen geplant. De planten en bloemen hadden dorst, ze kregen water. (Kobe)

We zochten een oplossing om de zitbank naar boven te brengen. We leerden allerlei moeilijke woorden.

Pneumatiek = meer kracht krijgen door luchtdruk hoger te maken.
Hydrauliek = meer kracht krijgen door luchtdruk hoger te maken met vloeistof.

De transpallet is een soort heftruck die werkt op hydrauliek. We kregen de zitbank probleemloos naar boven met de transpallet. (Jeanne)

Tijdens de paasvakantie ging juf Chloë op bezoek bij de Aveve. Daar bracht ze 2 Mechelse hoenen mee. Ook meester Jan ging op bezoek naar een boerderij en bracht daar 2 Izegemse hoenen mee. 

Wat een feest! Na zo lang werken aan onze kippenren kunnen er nu eindelijk 4 kippen in logeren. 

Het eten staat klaar, het water is bijgevuld en we maken nu nog een schaduwplekje.

Maar na 1 dag vond een kip al een uitweg om te ontsnappen! Ze kon nochtans niet vliegen, maar ze vond een plekje om tussen de draad te kruipen. 

We hebben geluk gehad! Kobe (van het 4e leerjaar) komt ‘s morgens met de fiets naar school en zag plots aan de kant van de weg onze kip staan. Wat een geluk zeg! Dankzij Kobe, juf Mieke en de papa van Louis hebben we de kip kunnen vangen en terugbrengen naar haar huisje. Dank je wel!

Het 3e en 4e leerjaar zijn daarna nog eens samengekomen om een mooie naam te verzinnen voor de kippen. Na een groepswerk, waarbij elke groep 1 naam mocht voorstellen, werd er een stemming gehouden. Bij deze stellen we jullie heel trots voor aan onze 4 hoenen: Miss Chicken, Bernadette, Lola en Riebedebie (jaja, de naam zegt het zelf). 

PS: Riebedebie ontsnapt blijkbaar heel graag. Het 3e leerjaar ging nog eens op zoek naar deze kip, maar tot nu toe hebben we ze nog niet teruggevonden. Wie een kip ziet dichtbij de moestuin, het is misschien onze Riebedebie ... 




We telden wormen. Er moeten 200 wormen per vierkante meter zitten. Iedereen kreeg een bordje van een vierkante dm. We moesten 15 cm diep graven en tellen hoeveel wormen we tegenkwamen. We deden dit samen 25 keer, dan vermenigvuldigden we het aantal met 4. Zo ontdekten we dat de kwaliteit van de grond op het Kriebelhof heel goed is! (Jeanne)

In de moestuin hebben we de oppervlakte gezocht van de nieuwe kippenren. De lengte was 12 m en de breedte 3 m. De oppervlakte van de kippenren is 36 m². Een uitloopkip heeft 4 m² nodig. Dus kunnen er in onze kippenren 9 kippen. Meester Jan vertelde dat we beginnen met 4 kippen. (Anna- Sophia)

Wij mochten het deeg maken voor de ‘stok’broodjes. Het deeg was in het begin wat plakkerig. Het moest 20 minuten gekneed worden, dus elk 4 minuten. Ja, ons groepje telde 5 kinderen. Het brooddeeg moest wel 40 minuten rijzen. Een ander groepje bakte de broodjes boven de vuurschaal. De broodjes namen we mee naar de klas. We proefden, ze smaakten heerlijk. (Alix)



Het 3e en 4e leerjaar leerde samen over het project van ‘Broederlijk delen’. 
We zijn klaar om 6 km te wandelen voor het goede doel! 



Het vierde leerjaar kijkt samen met Mingo door een feestelijke bril!