Voorbije twee weken hadden wij bezoek in de klas van Dottie de kip (beer). 
In de kring vertelden wij aan elkaar wat we al allemaal wisten van de kip. (brainstorm) 
Tijdens de vertelronde kwamen wij ook te weten dat de kippen graag mais eten. We mochten ruiken en voelen. Daarna konden wij voederbakjes vullen voor de kippen in de ontdekbak. Dit was een groot succes.  
Ik vertelde het verhaal van Dottie de kip. De volgende dag deed ik dat aan de hand van een verteltafel. In de klas konden de kleuters dan aan de slag bij de verteltafel om het verhaaltje na te vertellen met de speelgoeddiertjes.  
We sorteerden eerst de kippen in de kring, daarna als vrij spel op het magneetbord. Even later konden wij er ook het aantal eitjes bij hangen.  
In onze fisaltafel stonden twee kippen, maar die waren hun veren verloren.  
De peuters gaven ze terug veren.  
In de klas stond ook een ‘kippenhok’. De peuters leefden zich uit als echte kippen in het kippenhok.  
Op vrijdag bracht ik eitjes mee. De peuters wisten heel goed dat de eitjes van de kip komen. Daarna volgde een gesprekje. Eitjes kunnen wij ook opeten!!!  
We moeten wel goed uitkijken. Als de kip lang op haar eitjes blijft zitten, dan zit er wel een kuikentje in en kunnen we het niet opeten.  Wat was dat lekker zeg. 
De peuters kregen er niet genoeg van 😉.  
 
Juf Nele bracht op maandag haar kip mee naar de klas. Wij mochten ook eens gaan piepen. Wat een flinke kip! Alle peuters hebben haar eens kunnen strelen. Ze waren helemaal niet bang! 
 
In het verhaaltje was Dottie de kip ook verdrietig. Niemand wou naar haar mooie eitjes komen kijken. Ze liet een traan vallen op een van de eitjes en … KRAK.  Het eitje brak. Dottie schrok zich rot. Er kwam een kuikentje uit. 

Voorbije twee weken maakten wij kennis met de bloemen.
Anna bracht mooie bloemetjes mee naar de klas. Wat ruiken die lekker! We leerden zorgdragen voor bloemen en vulden een vaasje met water.
Maar van waar komen de bloemetjes? Hoe groeit dit allemaal?
Dit ontdekten we allemaal in de klas.



Op maandag kwamen wij in onze klas.
Wij vonden Anna niet in haar bed, maar… op een olifant!!!
We luisterden naar het verhaal van ‘De wiebelbillenboogie’.
Daarna deden wij een waarneming over de olifant.
Amai, wat hebben olifanten grote oren, poten en een lange slurf. 
We kwamen te weten waar een olifant woont, wat hij eet, hoe hij beweegt (dansen op ons wiebelbillenboogie liedje), welk geluid de olifant maakt en hoe groot een olifant is tegenover mensen (torens bouwen (bijna) zo hoog als een olifant).
We ontdekten ook dat een olifant grijs is. We gingen op zoek naar grijze verf maar konden geen vinden… oei wat nu?
Anna had een idee ... Ze nam de witte verf en de zwarte verf … en … ze TOVERDE GRIJZE VERF! Alle peuters gingen toveren, en zo maakten we onze olifanten oren.
Na al dat verven en spelen moesten de olifanten in het bad. Ik had een bellenblaasmachine mee gebracht. Net zoals de bellen in het bad van ons verhaaltje. Daarna gingen de peuters aan de slag en stempelden ze de bellen in het bad.
Wij hebben veel gedanst, en gezongen. We stampten rond als olifanten in de klas en deden het geluid van de olifant al heel goed na!
Kijk maar even mee:  



Kerstboom versieren, lichtjes uithangen, het kerstverhaal 100 keer vertellen, overal glitters 
Dat kan alleen maar het thema Kerstmis zijn!  
Gezelligheid, maar ook veel werk voor de peutertjes. Ze moesten hun kerstverrassing knutselen en poseren voor de camera 😊  
Gelukkig hadden we ook nog tijd voor leuke activiteiten in de klas.  
We maakten op vrijdag 17/12 lekkere kerstkoekjes. Smullen maar!

Wij wensen iedereen fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!